Ben je gewond geraakt door een product dat niet naar behoren functioneerde? Dan is er sprake van letselschade door een product. Er komen in dit geval een aantal vragen op je af. Zo is een belangrijke vraag natuurlijk wanneer een product gebrekkig is of niet veilig. En wie is er aansprakelijk bij letselschade en hoe toon je dit aan? Je leest het allemaal in dit blog!
Een gebrekkig product; wat betekent dat precies? Artikelen zijn gebrekkig als ze je niet de veiligheid verschaffen die je ervan mag verwachten. Heb je bijvoorbeeld verwondingen opgelopen door een elektrische deken die in brand vloog, terwijl je de deken op de juiste manier gebruikt hebt? Dan is dit een voorbeeld van een onveilig product.
Hieronder vind je meer voorbeelden van onveilige producten:
De grote hamvraag is natuurlijk wie er aansprakelijk is bij letselschade door product. Hier komen meerdere partijen voor in aanmerking, namelijk de fabrikant van het product of de importeur van het product. Als onduidelijk is wie de importeur of de fabrikant is, is de leverancier van het betreffende artikel degene die verantwoordelijk gehouden kan worden.
Het achterhalen van de fabrikant is niet altijd eenvoudig. Je kunt in dat geval het beste terug naar de winkel waar je het artikel gekocht hebt om te vragen waar en door wie het product vervaardigd is.
Hoe zit het dan met de schuldvraag? Dit is wat veel mensen zich afvragen. Ben je slachtoffer van letselschade door een gebrekkig product, dan hoef je niet aan te tonen dat de fabrikant schuldig is aan de gebrekkigheid van het product.
Maar wat dien je dan wel te kunnen bewijzen? Je moet laten zien dat je schade hebt geleden én dat het betreffende item de oorzaak van die schade is. Ook is het verstandig om de claim binnen vijf jaar in te dienen, want na die vijf jaar heb je namelijk geen recht meer op een schadevergoeding.
Wil je de andere partij aansprakelijk stellen voor de letselschade die je door de onveilige werking van een product hebt opgelopen, dan is het van belang dat je over voldoende bewijsmateriaal beschikt. Deze bewijzen heb je nodig om aan te tonen dat jouw verwondingen het gevolg zijn van het gebrekkige item. Denk bijvoorbeeld aan het aankoopbewijs van het artikel dat jouw letsel heeft veroorzaakt. Maar ook de gebruiksaanwijzing kan van pas komen. Verder zijn een doktersverklaring en foto’s van het letsel zeker nuttige zaken om aan te denken.
Aansprakelijkheid letselschade is soms een complexe zaak en kan in veel gevallen overweldigend zijn. Weet dat je er niet alleen voor staat! Als ervaren specialist bij letselschade staan we je bij en bieden we je kosteloos hulp bij het vaststellen van de schuldvraag en bij het bepalen en verzorgen van de schadeclaim. Zo kunt je je volledig richten op jouw herstel.
Neem daarom gerust contact met ons op via ons gratis telefoonnummer 085 – 799 3300 of stuur een berichtje naar info@nm-letselschade.nl. We helpen je meteen verder!